Sivut

keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Väitös verkossa lukemisesta

Tämän päivän Hesarissa oli uutinen väitöksestä, joka käsittelee verkossa lukemista. Keskeinen väite on tuttu verkkokirjoittamista käsittelevistä tutkimuksista ja tietokirjoista. Uutisen mukaan "[l]ukeminen internet-sivujen kapeilta palstoilta on hitaampaa ja kuormittavampaa kuin lukeminen normaaleilta vaakasuorilta riveiltä." Kiinnostava huomio oli myös se, että verkossa lukijat hahmottavat enemmän informaatiota oikealta puolelta eli siinä suunnassa, mihin lukeminen etenee.

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Vielä vähän suunnittelua

Viimeisen kerran työskentelyn ohjeet:

1) Luonnostele ja ideoi, suunnittele ja tee miellekartta siitä, millaisia omat blogitekstisi voisivat olla. Mistä aiheista voisit kirjoittaa? Minkä muotoisia tekstisi voisivat olla? Käytä treenikirjoittamisen ajatuksia hyväksesi eli kirjaa ylös hulluimmatkin ideat. Pituus n. 1 liuska.

2) Pohdi tulevaa verkkokirjoittamistasi. Mitä tällä hetkellä ajattelet blogin pitämisestä ja verkkoon kirjoittamisesta? Miltä ajatus omien tekstien julkaisemisesta tuntuu? Millaisia toiveita ja tavoitteita sinulla on blogin pitämisen suhteen? Mitä toivot oppivasi verkkokirjoittamisesta? Kerro myös, mitkä asiat mietityttävät tai tuntuvat vaikeilta. Pituus n. 1 liuska.

Palauta tekstit opettajalle samalla kuin palautat Verkkokirjoittamisen esseen eli perjantaihin 25.11. mennessä. Muista tallentaa teksti myös omiin tiedostoihisi ja muistitikulle. Ajatuksistasi on hyötyä, kun teet oppimispäiväkirjaa tammikuun lopussa. Voit silloin palata alkuun ja tarkistaa, ovatko käsityksesi verkkokirjoittamisesta muuttuneet blogin pitämisen myötä.

Kohti kirjoittamista

Mediataitojen perusteet -kurssin ensimmäinen vaihe lähestyy loppuaan. Olemme tähän mennessä ensinnäkin pohtineet verkkokirjoittamista luentojen ja keskustelujen sekä esseekirjoittamisen kautta. Verkkokirjoittamista käsittelevän esseen deadline on perjantaina 25.11. Toiseksi opiskelijat ovat suunnitelleet omien verkkosivujensa konseptia. Alustavat suunnitelmat eli synopsikset sivustojen sisällöstä valmistuivat viime viikolla. Myös sivustot julkaistiin, ja muutamat ryhmät ehtivät jo ensimmäisen "hei, täällä ollaan" -viestinkin julkaista. Linkit opiskelijoiden sivustoille löytyvät tämän blogin alalaidasta.

Tällä viikolla kokoonnumme viimeistä kertaa koko porukalla. Vielä on mahdollista viilata suunnitelmia ja sivuston ulkoasua, suunnitella alustava aikataulu ja sisältö omille kirjoituksille, sekä harjoitella blogialustan käyttöä. Sen jälkeen alkaa kirjoittaminen eli blogin säännöllinen päivittäminen ja blogimaailman vuorovaikutustapoihin tutustuminen. Toisin sanoen etenemme teoriasta käytäntöön ja suunnittelusta toteutukseen.

Blogissa kirjoittaminen on monelle opiskelijoista ensimmäinen kerta, kun he kirjoittavat julkisesti. Verkkoon kirjoittaminen on julkiselle areenalle astumista ja vastuun ottamista omista sanoistaan. Vosin kirijootta tähä vaikka mitä miten satuis ja niin edelleen bläääh! mutta valitsen toisin, ja pyrin kirjoittamaan mahdollisimman asiallisesti. Kirjoittaessa tulee tehtyä koko ajan hirmuisesti valintoja, mutta sitten kun tekstin julkaisee, valinnat lukitaan ja teksti elää lukijoille juuri siinä muodossa, mihin sanansa päätti asetella. Se voi joskus tuntua pelottavalta... ja tekstiä tekisi mieli viilata loputtomasti. Blogissa julkaisemisessa on se hyvä puoli, että tekstejään voi editoida vielä julkaisemisen jälkeenkin. Ne voi jopa halutessaan deletoida kokonaan. Blogi onkin hyvä paikka tutustua siihen tunteeseen, miltä julkinen kirjoittaminen tuntuu. Siinä on pelottavan lisäksi jotain jännittävää.

Ja jotain hyvää. Onhan ajatuksiaan mukava jakaa jonkun toisen, tuntemattomankin, lukijan kanssa. Omasta puolestani odotan jännityksellä ja ilolla kaikkia niitä kiinnostavia tekstejä, joita opiskelijat tulevat blogeissaan julkaisemaan. Ei muuta kuin kokka kohti kirjoittamista!

P. S. Vielä yksi tehtävä viimeiselle tunnille: suunnitellaan yhteinen mainosteksti, jossa kutsutaan oppilaitoksemme opiskelijat lukemaan kirjoittajien blogeja ja osallistumaan keskusteluihin. Mitä olisi blogin pitäminen ilman lukijoita?

perjantai 11. marraskuuta 2011

Open oppimispäiväkirja

Päätin perustaa uuden blogin, jossa kirjoittamisen opettaja pohtii kirjoittamisen opettamista. Kyse on myös opetus- ja ohjaustyökalusta, jonka avulla voin tavoittaa opiskelijat muutenkin kuin luokassa tai sähköpostitse. Blogi voisi olla myös solmukohta, joka yhdistää kaikkia oppilaitoksessamme kirjoittamista opiskelevia.

Idea blogia varten syntyi Mediataitojen perusteiden kurssilla. Opiskelijat suunnittelevat tällä hetkellä kurssin keskeistä tehtävää eli blogisivujen perustamista ja laativat sivulleen synopsista, sisältö- ja aikataulusuunnitelmaa.